Sjukling

Är hemma med Ture idag som har ögoninflammation, hosta och snuva. Typiskt. Verkar bara gå runt mellan barnen på skolan, mer eller mindre alla är sjuka nästan hela tiden! Man tänker att det ska ge sig när det blir varmt ute, men det verkar inte hjälpa... Vi hoppas att det är bättre tills i morgon när vi tänkte åka och tälta i Tarifa!

Igår var jag med mina små danstjejer och uppträdde på en spansk skola som hade en temadag om integration, de ville ha "un baile típico sueco". Vet inte om den var så typiskt svensk, men.... lite iallafall. Och vilken succé de gjorde! Så mycket applåder har de nog aldrig fått i sina liv!

Nej, nu måste jag gå och tvätta av Ture alla rester av mannagrynsgröten han ätit till frukost! Eller mannagrynsgröt förresten, jag har hittat några spanska gryn som heter migas, som är nästan exakt som mannagryn, lite mer finfördelade bara. Men det blir utmärkt gröt! Och barnen märker ingen skillnad.

/ Stina

Sand överallt...

Nu är strandsäsongen igång och det är sand på golvet, i sängen, i väskor, i fickorna på alla kläder... Det är otroligt vad det kan leta sig in överallt! Och så otroligt irriterande att sova på...!
I veckan har vi haft Amanda och Camilla här på besök, de har gjort prao på Restaurang La Chispa och på Svenska Skolan och har däremellan hunnit med heavy shopping och strandbesök också. Fredag kväll, som var deras sista kväll här, åkte vi till Plaza Mayor och bowlade, se bilder nedan.
Barnen har under veckan haft stranddag med skolan, då de var nästan en hel skoldag på stranden med lekar, lunch osv. Torsdag efter skolan var de på prinsesskalas hos Alva som fyllde 6 år, Ture som prinsessan Pippi Långstrump och Herman som tapper riddare!
I går var vi och tittade på ett radhus inför nästa år, och det var jättefint, stort och ligger bra till så vi har bestämt oss för att ta det och hoppas på att få skriva kontrakt så snart som möjligt!
Idag har dagen fördrivits på stranden tillsammans med fam Edqvist, fam Svalenström och fam Edler. Barnen har lekt, de vuxna har slöat. Och faktiskt så har alla badat! Barnen badade ju redan i februari, men jag och Håkan hade premiär idag! Och det var... friskt. Eller kallt. Det beror på hur man ser det.
Veckan som kommer är det bara tre skoldagar, det är röd dag här 1 maj precis som i Sverige, och fredagen blir klämdag. Då åker vi nog till Tarifa och tältar en natt eller två. Sen kommer Erika med familj hit på lördag och stannar en vecka, det ser vi fram emot!

/ Stina

Amanda in action... Ture kunde också!  Tjejerna testade rodeo...

Herman och Alva    Ture kastade pippi-kläderna efter ett tag!

Bussolycka

Hej!
Igår kom barnens kusin Amanda och hennes kompis Camilla på besök. De ska vara här en vecka och göra sin prao-vecka. Herman och jag hämtade på flygplatsen i går och på hemvägen körde vi förbi olycksplatsen där en buss med finska turister på väg till flygplatsen hade voltat på motorvägen. Nio döda enligt media och många väldigt svårt skadade. Kilometerlånga köer och ambulanser i skytteltrafik. Väldigt obehagligt!

Nåväl, trevligt i helgen har varit festen på skolan i fredags då jag och Ann-Marie hade gemensamt 40årskalas. Hon fyllde i januari och jag i mars, så vi var ett 40tal personer som åt, drack och hade skoj.

Har även laddat upp ett klipp till på YouTube från Vårcabaren. Herman och tjejerna i Stinas dansgrupp 5-7 år inledde kvällen med ett enastående dansnummer. Mira aqui...

/Håkan

Berg och hav

Idag var vi vid stranden och klättrade på klippor, plockade snäckor och letade roliga djur. Hittade bland annat maneter, sjöborrar , ostron och blåmusslor. Sen tog vi bilen och åkte så högt upp man kunde på Mijasberget, och det blev hela vägen till toppen! Hjälp vad högt det var! Och vägen smal... och kanterna VÄLDIGT branta... men väl uppe: Vilken utsikt!!! Tyvärr tog batteriet i kameran slut precis då... Typiskt!

Ostron och sjöborre  Blåmusslor         Mor och son             Kissnödig...            Vacker pojke!

Gala de la integración

Tre tjejer från sista årskursen på gymnasiet har som sitt projektarbete organiserat en integrationsgala med en massa olika musik- och dansuppträdanden, flamenco, showdans, rapparna Advanced Patrol från Sverige, rockgrupper mm. Detta gick av stapeln igår kväll på Palacio de la Paz.  Mina största danstjejer från skolan deltog med följande nummer:

Mina 12-åringar dansar till Umbrella  - förstås!

Gymnasietjejerna körde ett shownummer med stolar och glittriga hattar

La Bamba

Nytt klipp på YouTube från fredagens vansinne.
Filmat med mobil tror jag, så kvaliteten är inget vidare, men det är det inte på musikerna heller.

Vårcabaret på Svenska Skolan

Igår kväll var det vårcabaret på skolan där alla som ville fick uppträda. Musik, dans, teater och annat skoj.
Här kommer ett första klipp när lärarbandet spelar lite punk...

Drömhus?

Var och tittade på ett så fint - men väldigt vanvårdat - hus i helgen! Det har verkligen potential, men det krävs mycket jobb... och hyran var för tok på dyr för skicket som huset var i. Men kanske ändå... Ligger verkligen ute på landet, uppe på en kulle med milsvid utsikt över både berg och kust. Och den har till och med en mindre semesterlägenhet ovanpå som man kan hyra till sina gäster!

Utsida

Utsida från andra hållet

Kök/vardagsrum

Milsvid utsikt över gröna kullar och ner över kusten...

Till och med pool på gården, för tillfället fylld med äckligt grönt vatten fullt med grodor... urk!

90talshumor och Nikon D40

Hej!
Det var länge sen jag (Håkan) skrev nåt. Får jag tid framför datorn sitter jag mest och kollar på YouTube. Min A-Ö lista från i höstas har fastnat på O (tror jag...). Igår kollade jag på gamla Knesset-klipp med Luuk, Jonas Karlsson, Wille Craaford (eller stavas det Crafoord?). Grymt rolig gammal 90-talsnostalgi. Ett annat gammalt roligt 90-talsprogram var Pentagon om någon minns det. Fredik Lindström, Felix Herngren, Pontus Djanaieff mfl.
Detta klipp är otroligt roligt tycker jag: http://www.youtube.com/watch?v=j5r_vHN_fkw

Vår pocketkamera pajade i Agua Amarga så vi har investerat i en ny. En digitalsystemkamera, NikonD40, så nu ska vi försöka lära oss fota på riktigt. Får väl gå en kurs eller nåt...
Vi fick den häromdagen och jag lägger ut några nytagna pics på oss själva.

Mamma                     Pappa                   Barn                  Barn

Bergsklättring istället för skidåkning

I söndags hade vi egentligen tänkt åka till Sierra Nevada och åka lite skidor, men hårda vindar och risk för regnskurar gjorde att vi ställde in den trippen. Istället åkte vi till El Torcal tillsammans med familjen Ström/Danielsson. El Torcal var ett mycket speciellt ställe, ett berg som faktiskt en gång varit havsbotten! Det fanns två olika långa slingor att gå, lagom mycket vildmark och ett perfekt äventyr för barn! Det blev mycket bergsbestigning och grottforskning...

Märkligt landskap!   Gott med matsäck     Jobbigt att klättra...   Konstiga berg!